Mindful Hækling Blog

Previous Next

Er der forskel på afslapning og at være mindful?

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Ja, der er forskel.  Afslapning og mindfulness nævnes ofte som et og samme, men der er faktisk forskelle.
Når du er afslappet, er du ikke nødvendigvis mindful.  Når du er mindful, er der varierende grader af afslapning.  Når du er mindful, er afslapning dog ikke målet, men mere en vidunderlig bivirkning.
En øvet praksis i at være mindful giver endvidere mulighed for at opnå en bedre selverkendelse, fremme af tankens klarhed og fokus, mindre bekymrings-virvar, blandt mange andre fordele.

Mens der er ligheder mellem afslapning og at være mindful, og anvendelsen af ​​den ene kan føre til den anden, er der nogle vigtige forskelle.

Først og fremmest findes der er mange forskellige måder hvorpå du slapper af, - og nogle har meget lidt at sammenligne med at være mindful.  Ideen med afslapning er at opnå en tilstand, hvor du ganske enkelt befinder dig i en følelse af afslappethed.  Denne tilstand opnås ved at gøre noget lystbetonet, såsom at tage på fisketur eller til stranden, gå en tur eller lytte til musik.
Afslapning kan sagtens føre til at du er mindful, eksempelvis hvis du skal være opmærksom på noget specifikt, såsom hækling.  Hækling er fantastisk at benytte til afslapning, men kan ikke kaldes mindful hækling.  Ved mindful hækling fokuserer du aktivt al din opmærksomhed på hækling samtidig med aktivt at give slip på bevidste og ubevidste forstyrrelser fra dine tanker og følelser.
Vores hjerne har rigtig travlt, hele tiden, selv når vi slapper af.  Det kræver øvelse at mindske travlheden, og en af metoderne, du kan benytte til at øve dig, er at være mindful.

At være mindful er en mentaltræningsmetode, en øvet færdighed som kan medføre indre ro, forhøjet velvære og bedre helbred.
Når vi er mindful, giver vi først og fremmest bevidst opmærksomhed på, hvad kroppen og sindet oplever.  Tænker vi i bekymring, angst, planlægning, dagdrømme, organisering?  Mærker vi smerte, frygt, sorg, depression, glæde?  Med den forhøjede aktive bevidsthed på os selv er vi i stand til at observere, men hvad gør vi så, med det vi observerer?
Næste skridt i at være mindful er blot at acceptere observationerne helt uden at dømme dem.  Oftest bruger vi energi, kræfter og tankekraft på at definere, dømme og kontemplere yderligere på alle de ting, som vi tænker og føler.  Det er denne mere eller mindre ubevidste aktivitet, der med tiden kan lede til træthed, angst eller endda depression.
I mindful hækling tager vi endnu et skridt mod at være mindful ved samtidig at benytte teknikker til at give slip på bekymring, angst, smerter, planlægning, stress, depression, organisering, frygt, sorg, tankemylder, følelser, mistro, selvhævdelse, ømme muskler eller led, osv., mens vi hækler.  Vi hækler og er til stede i nuet, intet andet.  Dette kan være udfordrende og kræver indlæring samt øvelse, men med hækling er det lidt nemmere.

Når du hækler er du blandt andet fokuseret på at tælle.  Denne mindful-teknik kan udvikles på forskellige måder til en praksis i mindful hækling.  Se vores kurser i mindful hækling i butikken.

Om Mindful Hækling

Mindful Hækling giver en tilstand af “flow" - en tilstand af fuld koncentration eller fuldstændig absorption med hækleprojektet via hænderne, garnet, nålen, farverne og situationen.  Din krop og sind er så involveret i hækling, at der ikke er “tid” til andet; du absorberer masker, farver og mønster, hvilket effektivt stimulerer din hjerne.

Kontakt Os

MHlogoXXS

Lone: +45 21 66 56 75
lone@mindfulhaekling.dk

Tina: +45 31 12 93 42
tina@mindfulhaekling.dk